5 wisselwerkingen tussen content en social media

5 wisselwerkingen tussen content en social media

 

 

Content op je site heiligt de SEO en helpt om een goede ranking te krijgen in de zoekmachines, met social media lok je dan weer publiek naar je site via kanalen als Facebook, Twitter of LinkedIn. Het push-en-pullverhaal dus.

 

Maar ook op het internet geen kip zonder ei, dus ook geen push zonder pull. Beide zijn nodig, beide moeten op elkaar aansluiten. Uiteindelijk is het doel van elke site om bezoekers te lokken en om "conversies" te genereren en dat kan alleen maar door een juiste combinatie van beide.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Het nut van een goede planning

 

Er bestaan allerlei programma's waarmee je kunt zien wat de beste timing is voor je social mediaberichten of wanneer je site het meeste bezoers heeft. Moet je marketingafdeling daarom tot acht uur 's avonds blijven werken om die Facebook-foto te delen? Of moet je copywriter zijn zondagse ontbijt overslaan om een artikel op de site te plaatsen?

Uiteraard niet. Al deze zaken kunnen perfect geprogrammeerd worden.

 

2. Proberen is leren

 

Het grote voordeel van internet en van social media is dat mensen snel vergeten. Inhoud is onuitputtelijk en het aantal berichten dat je kunt plaatsen is onbeperkt. Bij dit laatste moet je natuurlijk wel rekening houden met enkele ongeschreven gedragsregels van social media. Op Twitter stel je niks voor als je maar drie berichten per dag post, op Facebook zul je bij zo'n aantal weinig fans overhouden.

 

Om te weten welke berichten en welke nieuwsitems het meeste effect hebben, is er eigenlijk één gouden regel: proberen is leren. Op internet kun je alles meten; het aantal likes, het aantal click-throughs, de gespendeerde tijd op je site, ...

 

Het is dus gewoon een kwestie om content te genereren en om social mediaberichten te plaatsen, zo zie je vanzelf welke het meeste nut hebben en welke richting je dus verder moet volgen.

 

3. Diversifieer maar wees consequent

 

Nieuwsitems communiceer je het beste via social media. Tegelijk moet je social media "ergens over gaan" en vooral de klant naar je website laten surfen. Toch is er niet per se een één-op-éénrelatie tussen content op je site en je social media-activiteiten. Het is perfect mogelijk om Twitterberichten op te stellen die losstaan van een nieuwsbericht of om op Facebook een bericht te plaatsen over een product of over contactgegevens, zonder dat je hier een apart nieuwsitem op je site aan wijdt.

 

Wel belangrijk is dat thema en stijl op elkaar aansluiten. Zijn al je social mediaberichten in jij-vorm, dan heeft het weinig zin om op de website in u-vorm te schrijven.  Hetzelfde geldt voor layout en afbeeldingen, die steeds eenzelfde sfeer moeten uitademen.

 

4. Laat je content bepalen door trends op social media

 

Social media is de ideale plek om trends te ontwaren. Denk bijvoorbeeld aan "trending topics" of hashtags op Twitter, die je in realtime vertellen waar mensen mee bezig zijn of wakker van liggen. Maar ook op Facebook ontdek je snel welke trends spelen.

 

De content op je website pas je best aan aan dergelijke trends. Zo kun je met je blog een antwoord bieden op een behoefte die bij het publiek leeft, maar kun je bijvoorbeeld ook zelf meestappen in een discussie en je doelpubliek uit de discussie wegtrekken en naar jouw website lokken.

 

Aarzel ook zeker niet om onderwerpen te behandelen die niet meteen voor de hand liggen. Zijn de eerste zonnestralen in het land? Het succes is voor de slager die een originele post plaatst over barbecuevlees, of voor de kledingwinkel die een leuke actie bedenkt voor zijn zomercollectie. Maar wat dacht je van een herinnering om je winterbanden te vervangen, een wifi-oplossing voor in de tuin, een robotmaaier en ga zo maar verder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Communiceer je content in functie van het kanaal

 

Een nieuwe dag, een nieuwe geweldige blog op je site? Communiceren maar! Elk kanaal heeft zijn sterktes, zoals je ook ziet in onderstaande tabel. Pas je communicatie aan aan het kanaal in kwestie. Niet alleen qua titel, waarmee je je bericht laat opvallen, maar ook qua gebruikte media. Op Facebook (en zeker op Instagram) is de foto belangrijker dan bijvoorbeeld op Twitter.

 

Zelfs de manier waarop je je content communiceert, kan verschillen. YouTube is, na Google, de belangrijkste zoekrobot. Dus waarom zou je je blog niet in videovorm verpakken, speciaal voor YouTube?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content en social media mag je dus niet zien als twee aparte zaken, maar moeten elkaar juist versterken. Laat de inhoud van je blogs bepalen door trends op social media en pas de communicatie van je content aan in functie van het social media-kanaal, maar wees vooral consequent in wat je communiceert en hoe je het communiceert.